mandag den 28. marts 2011

God løbeteknik - forklaret enkelt




Der er gang i "natural running" for tiden, ikke mindst Chirunning og Pose Method har vind i sejlene. Jeg skiftede selv til Chi for to år siden og er rigtig glad for det.

At fokusere på god teknik er uden tvivl godt for mange løbere, der slipper for skader og får mere glæde af deres løb, men først og fremmest er det godt, fordi det fjerner fokus fra skoene.
Vi skal ikke mange år tilbage, før standardsvaret på enhver skade var: "prøv nogle andre sko". Genialt for skobranchen, mindre genialt for løberne.

Problemet med både Chi og Pose er, at begge metoder påstår, at teknikkerne er svære at lære at udføre korrekt. Vil man gøre det rigtigt, skal man købe bogen eller dvd'en eller tage på kursus og derefter købe bogen og dvd'en. Genialt for ophavsmændene, mindre genialt for løberne.

Derfor var det en glæde, at jeg faldt over Grant Robisons website Good Form Running, hvor han på et minut forklarer teknikken - uden at gøre det sværere, end det er.

Et minut, så er den på plads, og så er det bare om snøre skoene og komme ud at øve dig. God fornøjelse.

PS: Husk nu, at når du læner kroppen forover, så foregår det i anklen, ikke i ryggen.

2 kommentarer:

Nick sagde ...

Rigtig god video. Undrer mig over hvor meget korrekt løbeteknik betyder, men prøvede selv at ændre min for 1 års tid siden og det har virkelig hjulpet meget.

Margrete sagde ...

Dejlig, humoristisk blog - her er meget jeg kan lære for at forbedre min egen løbeteknik :)