onsdag den 3. marts 2010

Fødderne erklæret neutralt område

Sidste år skiftede jeg fra hæl- til midtfodslanding, og nu har jeg endelig været på løbebånd for at se, om jeg stadig løber i de rigtige sko.
Det gør jeg ikke. Jeg pronerer ikke længere, i stedet er mine fødder nu officielt neutralt område.
Spændende – det åbner en helt ny verden af sko.

Desværre ved løbebutikker ikke meget om, hvad de skal anbefale til midtfodslandere. Standardspørgsmålet fra sælgeren er altid: Hvor meget løber du? I mit tilfælde er det ca. 50 km om ugen, og så anbefaler de automatisk topmodellerne, fordi de har mest støddæmpning – I HÆLEN!

Problemet med det er naturligvis, at jeg som midtfodlander ikke har brug for en masse skumfidus i hælen. Jeg har brug for mere sko, der gør det nemt at lande midtfods, men jeg vil stadig gerne have noget støddæmpning, især forfods, da jeg kommer fra nogle tungt støddæmpede modeller og ikke føler mig klar til egentlig konkurrencesko uden støddæmpning.

Så hvad skal jeg nu vælge?

Inden jeg fik tænkt det spørgsmål helt igennem, købte jeg et par Brooks Defyance (se billedet). Det er en neutral sko, traditionelt opbygget med mest støddæmpning i hælen, men dog mindre af slagsen end topmodellerne. Så altså en god overgangssko til de mere flade modeller.

Defyance er en basal løbesko uden unødvendigt gejl. Den er ikke så luksuriøs som topmodellerne, og den medfølgende indersål føles som et stykke pap.
Til gengæld sidder den fantastisk! Det er nu ikke så mærkeligt, da Defyance er en neutral udgave af Brooks Adrenaline, der er vidt berømt for en pasform, som de fleste løbere er rigtig glade for.
Det er meget imponerende for en sko i det prisleje, der ikke er tungt polstret indvendigt som topmodellerne.

Til gengæld trækker det ned for Defyance, at den er ufleksibel. Forfoden er stiv, og det giver fornemmelsen af, at man klasker fladt mod jorden, når man løber.

Til prisen er Defyance ikke desto mindre et kup. Jeg gav 340 kr. for den i England, men så er det også model 2008. Den nye model (kom for et par måneder siden) fås for under 600 kr. i de engelske netbutikker.

Jeg har nu bestilt min første "flade" sko, og valget faldt på Nike Skylon+ 11. Det er en performancesko, der er let, men dog stadig har lidt støddæmpning. Den vender jeg tilbage til, når pakkeposten har været der.

1 kommentar:

Hammy sagde ...

Wow! Det var dog nogle meget billige sko. Mine to sidste sko kostede 1400 kr. pr. stk... men så også købt i Købehavn.

Tillykke med de nye sko, uanset prisen er det jo altid rart med nye løbesko.